8 juli 2013 - Nieuwe stoelen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 8 juli 2013 - Nieuwe stoelen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

8 juli 2013 - Nieuwe stoelen

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

De wekker ging vandaag gewoon om 8 uur. We waren vandaag met alle kinderen en huismoeders uitgenodigd door een bedrijf om in de haven naar een enorm schip te komen kijken die aan zou komen en hier zouden alle kinderen ook wat lekkers te eten krijgen. Maar omdat we nog niet wisten hoelaat we verwacht zouden worden moesten we op tijd opstaan. Zoals ze hier zelf zeggen: “De Nederlanders hebben de klok, en wij hebben de tijd”, dus haast met doorgeven hoelaat we verwacht worden hebben ze niet.
Echter hoorde we vanochtend om half 10 terwijl Miriam, Winanda en ik aan het ontbijt zaten dat het afgeblazen was en het dus helemaal niet door ging. Gelukkig waren nog niet alle kinderen op de hoogte omdat het voor hun vervelend is als er een leuk uitje afgezegd wordt.
Omdat we dus niet op tijd ergens verwacht werden hebben we Louise gesmst om te vragen of ze een goedkope 2e hands winkel in de buurt weet om stoelen te kopen voor Ellen’s huisje. Hier zijn van de week natuurlijk 2 nieuwe kinderen bij gekomen en ze had al te weinig stoelen voor aan de eettafel dus hadden wij het idee om nieuwe stoelen voor ze te kopen.
Louise wist wel een aantal winkels dus we zijn naar hun huis gereden en Ryan, die daar ook was is met ons mee gegaan naar een aantal 2e handswinkels. De eerste 2e handswinkels waren niet echt een succes, veel stoelen waren niet stevig, kapot of best duur.
De laatste winkel waar we in geweest zijn was erg groot en overal stonden spullen en alles stond op elkaar gestapeld op de grond of in stellages. Op sommige plekken in de winkel kon je nooit komen omdat alles was dichtgebouwd. Uiteindelijk hebben we 4 stoelen gevonden die stevig waren en niet kapot en natuurlijk betaalbaar. Deze hebben we gelijk meegenomen voor ze. Het was even de vraag of het ging passen met 4 man inclusief 4 stoelen in Harry, maar het is gelukt!
Ryan hebben we weer terug gebracht naar het huis van Louise en daar zagen we Louise ook even. We hebben afgesproken hoe we morgen een deel van de kinderen kunnen vervoeren naar de bioscoop. Ook hoorde we van Louise dat in het weekend op zaterdag de vader van Rochelle is overleden. Rochelle had een vrij goede band met haar vader ondanks zijn drankprobleem dus natuurlijk was ze erg verdrietig toen ze dit nieuws te horen kreeg.

Onderweg naar Motherwell zijn we bij een grote goedkope winkel waar ze van alles verkopen gestopt om wat lekkers voor Rochelle te kopen om haar enigszins te troosten.
In Motherwell zijn we eerst naar het huisje van Ellen gegaan om de stoelen te brengen. Ze waren er allemaal erg blij mee!
Daarna zijn we naar Cynthia’s en Lulama’s huisje gegaan om te huismoeders te vertellen dat we morgen een aantal van de meiden meenemen naar de bioscoop zodat ze ervoor kunnen zorgen dat de kinderen thuis zijn en op tijd klaar staan voor vertrek. Bij Cynthia hebben we nog kleding gegeven die we nog hadden meegenomen vanuit Nederland voor de kinderen. Ze hebben alles gelijk gepast en waren er erg blij mee.
Als laatst zijn we naar het huisje van de jongens gegaan. Rochelle verblijft hier nu ook even omdat ze het erg fijn vind in het huis van de jongens. Ze kan het met de jongens en met Nozi, de huismoeder erg goed vinden dus dat is in deze moeilijke dagen wel erg fijn voor haar.
Rochelle was blij met het lekkers en vond het lief dat we aan haar gedacht hadden.
Ook hebben we de jongens kleding gegeven die Winanda had meegenomen vanuit Nederland van haar broertje.
In de avond hebben we weer heerlijk genoten van het eten van Peter, pasta met allerlei verse kruiden uit de tuin.

• 09 Juli 2013 - 16:57

Carol:

Hi Anouk,

Wat goed dat jullie stoelen hebben gekocht voor Ellens huis en al die extra's toch uit jullie eigen zak moeten betalen. Misschien zijn er wel lieve mensen die je blog lezen en ook een steentje bij willen dragen aan een paar nieuwe schoenen, een stoel of bioscoopkaartje voor de kinderen. Iedere euro is er een extra voor de kinderen. Ik heb mijn bijdrage naar je overgemaakt. Doe er wat goeds mee.
    Ik ben trots op je

xxx mama en Sven

• 09 Juli 2013 - 18:38

Anouk:

Hi mam!

Ja, ze waren er erg blij mee, dus dat is altijd leuk om te zien als we iets kopen voor ze!
    Ja..wie weet!
    Dank je wel mam, heel lief! Zal ik zeker doen!!

Hele dikke kus voor jullie allebei!

• 18 Juli 2013 - 20:41

Kiki:

Jullie zijn zulke schatten !

• 18 Juli 2013 - 20:44

Kiki:

Mijn bijdrage komt eraan, ik hoop dat vele anderen ook een "Eurootje, stoeltje, kaartje, jasje, tasje" aan bijdragen. Ik ben net als all anderen, erg trots op je ( en ook een beetje jaloers op al je mooie / indrukwekkende ervaringen ) ! Dikke knuf, kus voor alle meiden en jongens van (ook hun) Tante Kiki :-)