1 juli 2013 - Mijn eerste dag in Motherwell - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 1 juli 2013 - Mijn eerste dag in Motherwell - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

1 juli 2013 - Mijn eerste dag in Motherwell

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

01 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vandaag was een koude dag.. Vandaag was de eerste dag in township, Motherwell waar ook de (wees)huisjes staan! De kinderen hebben deze 2 weken vakantie, dus hebben geen school en een mooie dag om iedereen te kunnen ontmoeten.
Maar om daar te komen moeten we eerst ongeveer 20 minuten rijden met de auto..
We hebben hier een auto tot onze beschikking, genaamd Harry. Momenteel is er nog iemand hier in huis uit Duitsland, Miriam en zij hielp me voor het eerst rijden.. We zullen zelf naar Motherwell moeten rijden elke dag en aangezien Winanda haar rijbewijs nog niet heeft zal ik dat doen.
Ze rijden hier aan de linkerkant en in de auto zit je dus aan de rechterkant dus het is een hele omschakeling!
Het voelde echt als mijn eerste rijles!! Ook de koppeling werkt niet zoals normaal! Hij moet zo snel omhoog, dat ik regelmatig veel te veel gas geef en niet vooruit kom..
Gelukkig is de weg verder wel normaal te rijden.. natuurlijk moeten we oppassen, maar het is te doen en we kijken met z’n alle mee!
We hebben eerst een oefenrondje gemaakt in de straat en daarna ben ik doorgereden naar het Township Motherwell.

Township Moterwell is super groot! Ik heb me laten vertellen dat het ongeveer zo groot is als Amsterdam, maar ze hebben geen idee hoeveel mensen er wonen!
Overal lopen mensen en dieren en overal liggen spullen op straat. Alle kinderen die je voorbij rijd zwaaien naar je.
Het project Thamsanqa heeft 4 weeshuisjes. Vandaag hebben we ze alle 4 bezocht zodat ik iedereen kon ontmoeten.
Bij het eerste huisjes, de kleine meiden, waren er maar 3 thuis, de andere waren naar de bijbelbijeenkomst. De 3 kleine meiden waren in het begin verlegen maar al snel kwamen ze bij me op schoot zitten en met m’n haar spelen.
Daarna zijn we naar een ander huisje gegaan, maar daar was maar 1 meisje thuis. We hadden “geluk” dat we er optijd waren aangezien de huismoeder van dit huisje vandaag voor het laatst was. Winanda kende haar nog van de afgelopen jaren dus ze kon afscheid nemen. Voor de kinderen in het huis maar ook voor de huismoeder was het een moeilijke dag. De huismoeders wonen daar met de kinderen, en zijn er dus 7 dagen per week 24 uur per dag. Natuurlijk is het dan te begrijpen dat het moeilijk is als een huismoeder er vandoor gaat. Later op de dag zijn we terug gekomen naar dit huisje om de nieuwe huismoeder te ontmoeten. Het is een aardige vrouw en ik hoop dat zij en de kinderen snel kunnen wennen samen! En wij zullen haar de komende weken helpen daarmee.
Het derde huisje was heel rustig. Veel grotere meiden lagen nog op bed. Het was een lazy day aangezien het vakantie is. Ze hadden niet erg veel zin om voor ons uit bed te komen dus we hebben een aantal meiden gezien maar niet echt mee kunnen kletsen.
Het vierde huisje was van de jongens. Daar was iedereen actief aan het voetballen en spelen in de tuin. De jongens had ik al ontmoet op het vliegveld maar het was goed te zien waar zij wonen.

Aan het eind van de middag zijn we terug gegaan naar het eerste huis met de kleine meiden om de andere 3 ook te ontmoeten. De kinderen hebben voor ons gezongen en een dansje gedaan. En we hebben met ze gelachen. De meiden vinden het leuk om heel de tijd op schoot te zitten of opgetild te worden en aan je haar te zitten dus een van de meiden heeft een soort vlechtjes bij mij gemaakt.
Ook heb ik een aantal foto’s gemaakt van de kinderen en ze vinden het heel leuk om te poseren voor de camera of foto’s te maken van elkaar.

Rond een uur of 5 zijn we terug gaan rijden naar het huis waar wij slapen.
Het was een indrukwekkende dag en ik heb veel nieuwe mensen leren kennen. ’S avonds hadden Peter en Daphne heerlijk gekookt voor ons en hebben we lekker gegeten met zijn alle. Ook Louise, iemand die werkt voor Thamsanqa, kwam langs om een aantal dingen te bespreken. We hebben vooral leuke dingen bedacht die we kunnen doen met de kinderen als zij vakantie hebben. Dus we zullen nog een film night doen met leuke films.

Het was een mooie dag om iedereen en de huisjes te zien. Door alle indrukkingen heb ik best hoofdpijn gekregen en ben ik best moe, dus vanavond maar weer optijd naar bed en morgen weer een nieuwe dag in Motherwell!

  • 01 Juli 2013 - 22:10

    Fiona:

    Wat houd je ons goed op de hoogte! fijn om te horen dat het zo goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt.! Dikke knuffel! Fiona

  • 01 Juli 2013 - 22:44

    Nick:

    Gaat je best goed af zo te zien. Al die zenuwen voor niks haha. Leuk dat je het thuisfront zo goed op de hoogte kan blijven houden.
    Veel plezier weer morgen!

  • 01 Juli 2013 - 22:55

    Henny:

    Hoi nouki,
    Te gek en lijkt me heel indrukwekkend zo,n township.
    Wel spannend ook dat rijden aan delinkerkant.
    Top om te lezen die uitgebreide verhalen. Kijk er naar uit,
    X papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 38965

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 13 Augustus 2016

Thailand 2016

28 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Project Thamsanqa

08 December 2012 - 08 Mei 2013

Stage Zwitserland

09 Juli 2012 - 11 Juli 2012

Zurich

Landen bezocht: