6 augustus – Simphiwe’s dansschool - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 6 augustus – Simphiwe’s dansschool - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

6 augustus – Simphiwe’s dansschool

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

07 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Met Irma en Mariette hadden we afgesproken om om 09:00 uur naar Motherwell te vertrekken. Terwijl dat we onderweg waren belde Louise ons dat we vandaag de kinderen niet hoefde op te halen dus we zijn gelijk doorgereden naar de crèche. De man van Louise zou de kinderen ophalen en naar de crèche brengen en toen hij aankwam zat alleen Kuhle in de auto. Liya was vandaag ziek en Ayakha, Yolande en Zandile waren met Anneke en Sjaak mee naar Ado, het olifantenpark. Maar omdat Sanele al bij Ayakha klaar stond voor de crèche moest hij erg huilen dat hij niet naar het olifantenpark ging dus hebben ze hem ook meegenomen dus zij waren ook niet op de crèche vandaag.
Uiteindelijk waren we dus maar met 4 kinderen en Nozi was er als leiding. We hebben zoals altijd de liedjes gezongen maar de 4 kinderen die er waren zijn de kinderen die met het zingen niet zo fanatiek meedoen als de andere dus er kwam niet heel veel geluid bij ze uit. Na de liedjes hebben we gezellig een boekje voorgelezen en hebben we ze het ontbijt gegeven wat vandaag lekker stukjes banaan en mandarijn was. Na het eten waren de kinderen wel wat drukker en het was vrij koud binnen dus besloten we lekker buiten te spelen want daar scheen de zon een beetje dus was het wat warmer. We hebben de hele ochtend buiten gespeeld met een springtouw, hoepels en ballen en de kinderen kwamen nog met wat bordjes en kopjes om zogenaamd eten te maken voor ons. Lithemba had lekkere cup a soup gemaakt voor mij en we hebben cake en koffie op wat de kinderen voor ons maakte in hun pannetjes.
Rond half 1 heb ik met Irma iedereen naar huis gebracht zodat Irma de weg een beetje weet als wij straks weg zijn. Daarna zijn we terug gegaan naar het huisje van Ellen waar Winanda en Mariette lekker buiten zaten te wachten tot Sinesipho en Thimna thuis kwamen. Wij moesten vandaag deze 2 kinderen thuis opwachten tot ze uit school kwamen omdat Ellen ook mee is naar het olifantenpark.
Toen iedereen uit school was hebben we nog even met hun buiten op het pleintje gezeten en de 2 kleintjes hebben weer heerlijk aan mijn haar gezeten. Vervolgens hebben we Sinesipho, Thimna en Rochelle meegenomen naar de jongens huis. Hier hebben we lekker in de tuin met mijn boxjes gezeten en die kinderen waren lekker aan het dansen. We hadden afgesproken met Simphiwe om vandaag mee te gaan naar zijn dansles die om 3 uur zou beginnen. Maar we gingen pas om half 4 weg en de leraar was er nog niet maar gelukkig konden ze wel naar binnen. Rochelle en Simphiwe hebben een tijdje staan oefenen omdat de leraar er nog niet was. Irma kan ook goed dansen dus die heeft ook nog met Simphiwe gedanst en samen met nog andere die inmiddels ook kwamen uit de buurt. Rond kwart over 4 was de leraar er nog steeds niet want hij was cd’s halen maar wij moesten er wel weer vandoor gaan. Simphiwe is gebleven en de rest hebben wij meegenomen om naar huis te brengen. Sinesipho,Thimna en Rochelle vonden het leuk om er even uit te zijn en hier te kijken.
Nadat we thuis kwamen hebben we nog even boodschappen gedaan en daarna waren Tia en Louise er al. We hebben even een bespreken gedaan over hoe we het de laatste week van ons gaan plannen met Irma en Mariette.
Daarna was het afscheidsdiner van Anneke en Sjaak. Zij vertrekken morgen hier dus Peter en Daphne hadden Tia en Louise en Lara uitgenodigd om te komen eten. Ze hadden heerlijk gekookt voor iedereen en het was natuurlijk erg gezellig met zijn 13en aan tafel.
Tia had ook nog 2 heerlijke taarten mee genomen als dessert maar voor we daar aan begonnen wilde een aantal mensen nog even wat zeggen. Peter begon met een speech en hij kan onwijs mooi vertellen. Vervolgens hebben Tia en Louise ook nog onwijs mooie woorden gezegd en meerdere mensen zaten met tranen in de ogen dus de tissues waren wel nodig. Het is zó bijzonder om te zien hoeveel deze mensen zich inzetten voor Thamsanqa maar ook voor andere projecten.
Het was een erg bijzondere avond!
Voor mij was het ook zeker een dag dat ik me heel goed realiseer dat het onze laatste dagen zijn waar we van moeten genieten maar die ook zeker moeilijk worden om van iedereen hier afscheid te moeten nemen!