5 augustus – Naar het winkelcentrum met 4 rolstoel - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 5 augustus – Naar het winkelcentrum met 4 rolstoel - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

5 augustus – Naar het winkelcentrum met 4 rolstoel

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

07 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Om 09:00 moesten we uitgecheckt zijn bij Plettenberg Bay en daarna zijn we dus gelijk weggereden richting Port Elizabeth. Onderweg kwamen we natuurlijk nog wat apen tegen die snel over de weg voorbij rende of aan de kant van de weg zaten met een groep. Na ongeveer een uur rijden kwamen we bij de Bloukransbrug. Dit is de brug waarbij je kan bungeejumpen en dit is de hoogste ter wereld, van 216 meter! Hier zijn we gestopt om even te kijken. We hebben 2 mensen zien springen en dat zag er natuurlijk geweldig uit! (Helaas) heb ik het niet gedaan omdat ik het toch iets te veel geld vond op dat moment, maar wie weet als ik ook een keer kom..
Hier waren ook wat mensen die allerlei souvenirs verkopen. Natuurlijk hebben we hier rondgekeken en ik ben erg blij met 2 souvenirs die ik hier gekocht heb. Natuurlijk moet je hier af dingen dus dat heb ik gedaan en de man was erg gezellig. We zijn nog even met hem op de foto gegaan en hij heeft de souvenirs mooi ingepakt met kranten zodat ik ze veilig mee naar Nederland kan nemen. Ook Winanda heeft nog wat gekocht, dus we waren beide erg blij!
Na een tijdje rondgekeken te hebben zijn we doorgereden naar Port Elizabeth. Daar hebben we Lara thuis afgezet en ik ben met Sjaak, Anneke en Winanda doorgereden naar Samkelo en Vuyo. Onderweg zijn we nog even wat gaan drinken en eten.
Samkelo was natuurlijk weer erg blij om ons te zien. Anneke wilde graag een dvd voor Samkelo en Vuyo kopen zodat ze weer eens wat te doen hadden. Dus we hadden het idee om ze mee te nemen naar het winkelcentrum dat te voet 5 minuten van hun vandaan ligt zodat ze de dvd zelf konden uitzoeken. Ook wilde we Rose meenemen en Vivian, 2 meiden die ook in het verzorgingstehuis voor geestelijk en/of verstandelijk gehandicapten wonen. Toen we bij Vuyo in de kamer kwamen lag hij te slapen. Hij kon/ wilde niet mee met ons omdat hij rustdag had. Hij lag al nog steeds in zijn bed en zou deze hele dag ook niet uit zijn bed komen. Wij hadden al het vermoeden dat de mensen die daar werken waarschijnlijk niet alle mensen elke dag uit hun bed kunnen halen omdat ze te weinig personeel daarvoor hebben en het natuurlijk nogal veel tijd kost om iemand uit bed te halen. Dus ze hebben dus verplicht een rustdag waarbij ze deze dag niet uit bed kunnen komen. Vivian werd op het moment dat wij bij haar kwamen verzorgd en kon dus ook niet mee komen dus hebben we het vriendje van Rose, Oscar meegenomen die er ook was en een andere jongen, Mario die we zagen zitten in een soort aula.
Ze waren allemaal enthousiast dat ze even weg mochten met ons. We hebben alle rolstoelen gepakt en zijn gaan lopen. Samkelo is de enige met een elektrische rolstoel dus de andere moesten we duwen. Samkelo ging als een speer, dus af en toe moest je er achter aan rennen om hem even te laten wachten, anders zou hij er zo vandoor gaan.
Eenmaal bij het winkelcentrum zijn we bij de winkels gaan vragen naar wie er dvd’s verkocht. Oscar wist wel een winkel dus daar zijn we heen gegaan aan het eind van het winkelcentrum. Eenmaal in de winkel bleek dat ze geen dvd’s hadden alleen maar dvdspelers, maar er stond ook een cd-speler met boxen dat ze geweldig vonden. Ze gingen allemaal helemaal dansen in hun rolstoel en de muziek werd even harder gezet. Mario die nog enig sinds kan staan en lopen ging staan om te dansen. Het was echt geweldig om deze mensen uit hun dak te zien gaan en ze zien genieten.
Na een tijdje in de winkel zijn we naar een winkel gegaan waar ze wel echt dvd’s hadden. Ze mochten allemaal een dvd of cd uitzoeken die ze leuk leek en na een tijd waren we klaar om af te rekenen maar toen ineens bedacht ik me dat ik Samkelo al een tijdje niet om me heen gezien had. Hij was er vandoor gegaan dus Winanda heeft een rondje in de mega grote winkel gelopen maar hij was nergens te bekennen. Uiteindelijk hebben we aan de bewaking gevraagd of hij iemand met een rolstoel naar buiten had zien gaan en jahoor, hij was er vandoor gegaan. Winanda en ik zijn snel gaan rennen en de volgende beveiliger wees ons al de goede kant op. Daar kwam Samkelo aan met zijn rolstoel. Toen we zeiden dat die dat niet moest doen moest die wel erg lachen, hij “vertelde” dat hij naar nieuwe kleding aan het kijken was in de winkel, gelukkig hadden we hem gevonden. Met Samkelo zijn we weer terug naar de winkel gegaan om af te rekenen en daarna zijn we met zijn alle weer terug gelopen naar het verzorgingstehuis. Het verzorgingstehuis lift op een heuvel/ berg dus we moesten dit keer met alle rolstoelen omhoog, dus dat was aardig zwaar maar we zijn aangekomen. Iedereen was erg blij met haar of zijn dvd of cd. We hadden voor Vuyo ook een dvd mee genomen waar hij erg blij mee was en voor Vivian ook.
Daarna hebben we van iedereen afscheid genomen, en zo begint langzaam de tijd van afscheid nemen.. Wij zullen deze week helaas niet meer genoeg tijd hebben om nog een keer langs te gaan maar het was voor hun een leuke afsluiting met voor hun een heel uitje.
Daarna zijn we lekker naar huis gegaan en hebben we onze spullen van het weekend opgeruimd en met zijn alle weer lekker gegeten bij Peter en Daphne. Irma en Mariette zijn inmiddels ook aangekomen bij Peter en Daphne dus die hebben we ook ontmoet. Zij zullen komende weken hier ook vrijwilligers werk gaan doen voor Thamsanqa.