26 juli 2013 - Lion Park - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 26 juli 2013 - Lion Park - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

26 juli 2013 - Lion Park

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

27 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Louise kwam vanochtend wat langs brengen dus we konden vandaag niet echt uitslapen. Maar we hebben rustig gedoucht en ontbeten nadat Louise geweest was. Daarna hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar Sea View, Lion Park gereden. Het is ongeveer een half uurtje rijden, dus prima te doen. Toen we vlakbij Sea View waren kroop er een slang voor de auto het gras in maar hij was helaas te snel om het goed te kunnen zien.
In Sea View rijd je eerst ongeveer 20 minuten over een zand pad met stenen door het wild met allerlei beesten. We hebben vandaag niet heel veel gezien maar het weggetje was leuk om te rijden met allemaal steile stukjes en tussen de bomen. We hebben wel 2 Hartebeesten gezien, aapjes in de bomen, een zebra, een koedoe en giraffen. Natuurlijk hebben we op verschillende punten de motor van de auto uitgezet en gekeken naar de beesten en foto’s gemaakt.
Na een tijdje kwamen we uit op een soort parkeerplaats. Hier zijn we uitgestapt en zagen een paar meter van ons vandaan tussen de bomen nog wat giraffen lopen, dus dat is altijd leuk om te zien. Bij de parkeerplaats was een plek waar ze enorm grote kooien hadden waar grote tijgers en leeuwen in zaten. Hier hebben we een rondje gelopen maar ze waren allemaal niet zo actief. Maar uiteraard wel mooi om te zien en om de leeuwen te horen brullen. Normaal vind ik het niet zo leuk om ze in een kooi te zien, maar de kooien waren ongelooflijk groot, dan het bijna geen kooi te noemen is.
Nadat we hier een rondje gelopen hadden zijn we weer in de auto gestapt en na 5 minuten rijden kwamen we bij de volgende parkeerplaats uit. Hier zagen we eerst een kooi waar hele kleine tijgertjes zaten. Ze waren aan het spelen en knuffelen met vrijwilligers die daar werken dat was natuurlijk erg schattig om te zien. We zijn daarna verder gelopen over een wankelend houten bruggetje waar onder een leeuwen/ tijger kooi was. Hier was een witte tijger en een leeuwtje aan het spelen. Ze waren elkaar aan het knuffelen en een beetje speels aan het bijten wat er erg schattig uitzag. Ook in deze kooi gingen wat vrijwilligers in met een bowlingbal en een grote andere zware bal. Als ze de bal ergens naartoe rolde rende de tijger en de leeuw er achter aan en ging er mee spelen. Het was leuk om ze samen zo actief te zien! Na een hele tijd gekeken te hebben zijn we een stukje verder gelopen en hebben we nog hyena’s gezien. We wisten dat je hier ook leeuwtjes of tijgers kunt aaien dus we zijn binnen in het restaurantje/ winkeltje gaan vragen wat het koste en welke beesten je precies kon aaien. Bij de hele kleine tijgertjes konden we niet naar binnen omdat ze eerst nog een 2e vaccinatie moesten krijgen en dat zou waarschijnlijk maandag zijn. Maar we mochten wel bij de leeuw en witte tijger die we hadden zien spelen naar binnen om ze te aaien dus ik had besloten omdat te doen.
Winanda heeft het al een aantal keer eerder gedaan dus zij deed het niet. Toen ik had betaald kwamen er 3 vrijwilligers/ medewerkers naar me toe die me meenamen in de kooi. Ze vertelde me dat ze met z’n 3en mee naar binnen gaan omdat er 2 beesten in zijn, 1 maakt foto’s met mijn camera die ik had gegeven, 1 filmde met mijn filmcamera en keek goed naar het beest waar ik bij stond op dat moment en de ander keek goed naar het andere beest zodat die niet onverwachts naar je toe kon. Voor we naar binnen liepen vertelde ze dat ik niet aan de poten, neus en oren moest zitten omdat ze dat niet heel fijn vinden en ik moest vanaf achter komen samen met een van de vrijwilligers en daarna kon zij evt. weg zodat ik het beest alleen kon aaien. Maar natuurlijk hielpen ze in de kooi door instructies te geven. Het was natuurlijk best spannend, want ik zag ze eerder spelen samen en waren toen best wild en lagen niet alleen maar stil in de zon. En aangezien ik al bang ben voor honden en konijnen.. Maar ik wilde het wel graag doen dus ben ik naar binnen gegaan. De witte tijger en de leeuw waren beide 7 maanden oud.
Toen we de kooi inliepen kwamen we het eerst bij de witte tijger uit. Een van de vrijwilliger wilde hem aaien maar hij had niet zo veel zin dus hij duwde haar een beetje weg met zijn kop en bleef met zijn toch wel een beetje enge tijger ogen naar mij kijken. De vrijwilliger zei steeds “no” tegen hem met haar wijsvinger net als je zegt tegen een klein kind als hij iets niet mag doen. Omdat hij zo bleef staren naar mij en een beetje met zijn poot en kop de handen weg duwde zijn we eerst naar leeuw gegaan. De tijger kreeg ondertussen een bakje met drinken of eten zodat hij was afgeleid maar natuurlijk bleef er wel iemand goed kijken naar hem.
Eenmaal bij de leeuw ben ik om hem heen gelopen om hem vanaf de zijkant te kunnen aaien samen met een van de medewerkers. Het was wel een beetje eng maar hij was gelukkig erg rustig dus ik was toen niet heel bang en al snel liep de medewerker een stukje van mij vandaan zodat ik hem zelf kon aaien. Hij was best zacht en het was leuk om er zo dicht bij bij te zijn maar als hij ineens zijn poot omhoog deed of zijn kop omdraaide was het best eng.
Na een tijdje zijn we weer terug gegaan naar de witte tijger. Ik kwam vanaf achter en er stonden 2 vrijwilligers voor hem en 1 bij mij. De gene die bij mij stond begon hem te aaien maar hij bleef staren naar de 2 voor hem en net toen ik wilde bukken sprong hij op om naar de gene voor hem te rennen/ springen dus ik schrok natuurlijk! Maar ik wilde het niet heel erg laten merken omdat ik bang ben dat hij dat door zou hebben. Maar daarna was ik wel een beetje bang voor hem.. Hij bleef zo staren met zijn ogen en was best actief en het blijft een tijger. Uiteindelijk zij ik dat ik niet perse alleen op de foto hoef met hem en dat de medewerker die bij mij stond best mocht blijven omdat ik het best eng vond. Maar ze moest een beetje lachen en ging uiteindelijk toch een stukje van me vandaan. Omdat hij zo actief was vond ik het wel echt eng en kon ik niet echt lachen naar de foto maar het was wel gaaf.
Daarna zijn we uit de kooi gegaan. Het gevoel wat ik had toen ik uit de kooi was kan ik niet echt uileggen maar het was geweldig!
Nadat ik de kooi uit was heb ik mijn handen gewassen en zijn we even wat gaan eten in het restaurantje.
Na wat gegeten te hebben zijn we weer terug naar de auto en richting huis gegaan. De terugweg uit het park is wat korter dan de heenweg dus we hebben toen niet zoveel beesten meer gezien.
Omdat het vandaag lekker weer was zijn we daarna naar the boardwalk gegaan aan het strand waar we een van de eerste dagen ook zijn geweest. We hadden eerst de verkeerde afslag genomen dus moesten een extra rondje rijden door de stad. Dat was een beetje irritant met zoveel mensen en zoveel stoplichten. Maar agh dat heb je wel eens,toen we weer bij de afslag kwamen hadden we weer de verkeerde genomen! Het is ook niet heel duidelijk aangegeven maar we moesten dus weer het zelfde rondje rijden! Maar nu de 3e keer moest het goed gaan, en inderdaad dit keer namen we de goede en kwamen we uiteindelijk aan bij het strand en de boardwalk. Hier hebben we een rondje gelopen en toen heb ik een warme wafel met banaan en karamel gegeten en Winanda een ijs-koffie gedronken. Daarna zijn we naar huis gegaan om even lekker te relaxen. Maar al snel kwamen Anneke en Sjaak aan, zij zijn ook vrijwilligers van Thamsanqa en doen heel veel voor het project. We wisten dat ze een deze dagen aan zouden komen maar niemand wist echt precies wanneer omdat ze rondtrekken. We hebben een pot thee gezet en heerlijk gekletst over Zuid-Afrika en over het project. Tia kwam ook langs want zij hadden natuurlijk elkaar ook langs niet meer gezien. Toen Daphne thuis kwam uit haar werk was ze ook verast dat ze er waren dus het was een gezellige boel!
Normaal koken we op vrijdag zelf maar Peter zei dat we niks hoefde te maken tegen ons en Lars en Anne, hij zou voor iedereen koken. Dus rond kwart over 8 zijn we met 10 man aan tafel gegaan en Peter had heerlijke gekruide spaghetti gemaakt met Koedoe-saus en Anne en Lars hadden een lekkere salade gemaakt met komkommer en tomaat. We hebben allemaal heerlijk gegeten en vooral gezellig gekletst. We hebben tot 11 uur aan tafel gezeten want het was zo gezellig! We hebben het over Nederland en over Zuid-Afrika gehad over de apartheid en over allerlei andere dingen! Peter kan zo leuk verhalen van vroeger vertellen dat iedereen geïnteresseerd luistert en vooral vaak moet lachen! Iedereen was erg moe dus kwart over 11 zijn we allemaal naar bed gegaan.
Ik ga nu ook lekker slapen want inmiddels is het half 1 geweest..

  • 27 Juli 2013 - 11:48

    Kiki:

    Wat een belevenis weer. Stoer hoor in de kooi ! dat moet wel onwijs gaaf geweest zijn. weet je ook waarom die beesten daar zijn ? ziek, zwak of gewoon zo

  • 29 Juli 2013 - 07:15

    Carol:

    Stoer van je Anouk. Ik zie op de foto's wel dat je het heel spannend vind. maar je hebt het wel gedaan!
    Toppertje

  • 06 November 2013 - 17:57

    Christa Witvrouwen:

    Beste Anouk, heb je je nooit afgevraagd waar deze leeuwtjes vandaan komen, waar ze terecht komen als ze wat ouder zijn? Ooit al gehoord van canned hunting?

  • 06 November 2013 - 18:01

    -:

    ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 38974

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 13 Augustus 2016

Thailand 2016

28 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Project Thamsanqa

08 December 2012 - 08 Mei 2013

Stage Zwitserland

09 Juli 2012 - 11 Juli 2012

Zurich

Landen bezocht: