25 juli 2013 - Zwemmen in de zee - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 25 juli 2013 - Zwemmen in de zee - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

25 juli 2013 - Zwemmen in de zee

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

25 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ik was vandaag wat eerder dan de wekker wakker dus na even wachten ging ik toch maar uit bed. Nadat we rustig aan ontbeten en klaar gemaakt hadden vertrokken we om 9 uur naar Motherwell. Larissa was er vandaag niet dus Winanda en ik draaien vandaag de crèche en moesten natuurlijk eerst iedereen ophalen. 2 kinderen kwamen vandaag niet dus we waren met 7 kids.
We zijn zoals altijd met het zingen van liedjes en bidden begonnen. Een aantal liedjes zijn in het Engels en die kunnen we dus gewoon meezingen maar die liedjes in Xhosa niet echt, maar gelukkig begonnen ze zelf gewoon de liedjes te zingen en wij deden gewoon mee alsof we het ook wisten.
Na de liedjes hebben we geoefend met tellen, de dagen van de week en met de maanden van het jaar.
Daarna hebben we een boekje voorgelezen over 3 varkentjes en Akhona was hier even bij om het te vertalen. Na het boekje heb ik ze gevraagd wat hun lievelingsdier was voor de een was het het varkentje uit het boek voor de ander een olifant en voor weer iemand anders een krokodil etc. We hebben ze verteld dat we na het ontbijt hun lievelingsdier gaan kleien. Dus na het ontbijt waarbij ze vandaag behoorlijk wat melk geknoeid hadden maar het ook zelf heel netjes hadden opgeruimd hebben we de klei gepakt. Ze vonden het erg leuk toen we de klei pakte en werden enthousiast. De klei was erg hard maar na een beetje kneden kwam dat helemaal goed en hebben ze allemaal hun lievelingsdier gekleid. Ze hielden dit niet heel erg lang vol dus hebben we het daarna opgeruimd en zijn we lekker buiten gaan spelen met de hoepels en de ballen. Het was heerlijk weer dus helemaal geen straf om buiten te zijn. We zijn met zijn alle in een kring gaan staan en hebben toen de bal overgegooid naar elkaar. En verder hebben ze zich prima vermaakt met overgooien, voetballen, hoepelen en een soort parkoer afleggen met hoepels.
We zijn best lang buiten geweest dus daarna was het alweer tijd om naar binnen te gaan en af te sluiten met een liedje en bidden.
We hebben alle kids weer naar huis gebracht en Winanda en ik hebben daarna even gegeten in de auto. Sanele een van de crèche kinderen kwam langsgelopen en bleef bij de auto staan. Hij is een beetje verlegen als hij tegen ons praat dus hij zei niet zoveel maar hij bleef heel de tijd bij ons en verstopte zich achter de auto. Noluvuyo kwam ook nog voorbij gelopen want die was net uit van school dus die hebben we een knuffel gegeven. Rond kwart over 1 zijn we terug naar Ellen’s huis gereden omdat we de grotere meiden daar al een tijdje niet gezien hadden. Omdat Ellen’s huis bij de crèche is zijn we daar al elke ochtend en zijn we er in de middag vaak niet dus dan lopen we een aantal meiden mis die op school zitten.
Op het moment dat we kwamen waren 3 meiden de extensions van Ellen eruit aan het halen en daar hebben we een tijd bijgezeten. Rond 2 uur kwamen ook 2 andere meiden uit school en we hebben ze verteld dat ze moesten omkleden omdat we wat leuks zouden doen. We wilde Nosiphiwe, Rochelle, Sinesipho en Thimna naar het strand gaan. Na een tijd wachten was iedereen thuis behalve Rochelle. Dus namen we de 3 meiden en Yolanda en Zandile mee. We wilde hun eerst niet meenemen omdat het niet in de auto zou passen.. Dit zijn de “nieuwe” meisjes en we zien ze ook elke dag op de crèche en we hadden het idee om ook nog wat leuks te doen met de crèche dus dan hebben we sowieso nog een uitje. Maar uiteindelijk hebben we ze toch meegenomen. Toen we de straat uitreden bij het huis kwam Rochelle net thuis dus die wilde ook mee. Dus zij is ook ingestapt en we zijn met een auto vol gaan rijden. Eerst weer even langs de supermarkt om een lekker ijsje te kopen die ze op het strand gegeten hebben. Al snel deed Rochelle haar schoolkleren uit en ging het water in en de rest volgde. Ze deden gelukkig hun dikke trui of vest wel uit maar de rest hielden ze aan. Toen ze zagen dat ze toch echt verder wilde dan alleen hun voeten hebben we ze maar even geroepen om ook hun broek en shirtje uit te doen anders zouden ze totaal doorweekt zijn en we hadden geen handdoeken en droge kleding bij.
We hadden de kleintjes wel verteld dat ze maar tot hun heupen de zee in mochten maar Rochelle bleef er ook goed bij dus dat was fijn. Ze hebben zich heerlijk vermaakt en vonden het geweldig op het strand! Voor Yolanda en Zandile was het de eerste keer op het strand. En al snel trok Yolanda (5jaar) alles uit en liep zonder kleding te rennen in de zee en op het strand dus ze zat heerlijk onder het zand.
Na ruim ander half uur heerlijk genoten te hebben met de meiden zijn we weer teruggereden naar Motherwell. De hele natte kleding hebben we in de achterbak gelegd en wat nog droog was hebben we bij ze aan gedaan en we hebben de verwarming in de auto maar even hoog gezet voor ze.
Ze vonden het heerlijk en hebben ons een aantal keer bedankt!
Winanda en ik zijn weer voldaan terug gereden naar Port Elizabeth en we vonden het heerlijk ook deze meiden weer zo zien te genieten!
Na een korte boodschap bij de supermarkt gedaan te hebben zijn we naar huis gereden en hebben we een beetje relaxed tot we gingen eten. Peter vroeg ons wanneer we naar huis gingen en vertelde ik heb goed nieuws voor jullie, wij dachten huh? Hij vertelde dat we volgend weekend naar Plettenberg Bay gaan met Lars, Anne (de Duitse mensen die hier nu ook in huis zijn), Peter, Daphne, Anneke en Sjaak (van Thamsanqa). Dit is een erg mooi gebied en hij zij ik wil jullie niet naar huis laten gaan zonder dat jullie dat gezien hebben! Winanda heeft het de voorgaande jaren wel gezien maar ik niet. We gaan er op vrijdagochtend vroeg heen en komen maandagochtend terug. Echt heel lief en leuk dat ze dat geregeld hadden! Peter had gister al wel gezegd tegen mij dat we er heen moesten gaan, maar het is ver rijden voor een dag en we waren ookal een weekend naar Kaapstad geweest dus we hadden gezegd dat het niet zou lukken en wie weet konden we het bewaren voor een evt. volgende keer.. Maar nu gaan we alsnog en nogwel met zijn alle dus dat wordt vast gezellig!
In de avond hebben we weer heerlijk gegeten met zijn alle en zijn daarna met Anne en Lars bij het vuur gaat zitten en hebben gezellig gekletst. Peter heeft er ook nog een tijd bij gezeten en heel veel verhalen verteld, wat altijd leuk is!