24 juli 2013 - De Appelboom - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 24 juli 2013 - De Appelboom - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

24 juli 2013 - De Appelboom

Blijf op de hoogte en volg Anouk

25 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Het was weer woensdag vandaag, maar ook deze week hoefde we geen boodschappen te doen omdat de huisjes veel spullen hadden gekregen op Nelson Mandela dag en dus nog veel hadden. We konden vanochtend dus gewoon naar de crèche. We hadden niet afgesproken met Larissa wie wij zouden ophalen dus we hadden de gok genomen dat wij dezelfde kinderen als gister op zouden halen en dan gelijk door te rijden naar de crèche, en dat was prima. Winanda en ik hadden voor vandaag iets verzonnen om met de kinderen te doen. We hadden een boekje van Jip en Janneke in het Engels gevonden op de crèche en we hadden er een verhaaltje uitgekozen dat gaat over appels. Gister hadden we gekleurd papier gekocht en vandaag hadden we het idee om een grote boom te maken. Tijdens dat Larissa de dag opende en liedjes aan het zingen was met de kinderen hebben Winanda en ik in de woonkamer de boom gemaakt en appels getekend op wit papier.
Toen dit af was hebben de kinderen eerst ontbeten met cornflakes en melk en daarna hebben we het verhaaltje voorgelezen en heeft Ellen het vertaald. Daarna hebben we aan de kinderen gevraagd of ze wisten waar de appel groeit en inderdaad ze wisten dat de appel van de boom komt. We hebben de boom laten zien en op de muur geplakt en vervolgens hebben we iedereen een wit papier gegeven met de appel die erop gemaakt was. Ze mochten de appel zelf inkleuren met krijt zoals zij de appel verbeelden. Ze vonden het allemaal leuk en begonnen enthousiast te kleuren. Toen de appel klaar was hebben Larissa en ik de appels uitgeknipt en heeft Winanda ze samen met de kinderen op de boom geplakt. Het effect was erg leuk en ze vonden de boom allemaal mooi geworden.
De kinderen wilde na het kleuren graag zelf vrij spelen dus ze hebben een bak met een soort duplo blokken erbij gepakt en hebben zich zelf goed vermaakt.
Na het opruimen van alles, het bidden en nog wat liedjes zijn we weer met Ayakha mee naar huis gegaan. Hier hebben we een tijdje een boekje bekeken van sneeuwwitje die we voor Andiswa gekocht hadden gister om te oefenen met lezen. Na een tijdje kwamen ook de andere meiden thuis en hebben we daar nog een beetje mee gekletst. Maar ze vermaakte zich al vrijsnel zelf. We hebben het boekje gegeven aan Andiswa en aan haar gezicht te zien was ze er echt blij mee. We hebben aan een van de andere meiden gevraagd of ze haar wilt helpen met het lezen en natuurlijk zullen we van de week ook weer met haar oefenen.
Daarna zijn we naar Cynthia’s huis gereden en hebben we 5 meiden opgehaald om naar het strand te gaan. Het weer was iets beter dan gister, en een stuk minder wind. We zijn met de meiden langs de supermarkt gegaan en hebben voor de meiden een muffin gekocht die we op het strand gegeten hebben. We waren vergeten dat 1 van de meiden diabetes heeft en dus geen muffin eet, dus ben ik snel nog terug gereden naar de winkel om wat chips voor haar te kopen. Toen ik terug kwam op het strand stonden er al 3 meiden in het water met hun kleding aan. Al snel waren ze totaal doorweekt tot aan hun heupen en het was niet echt warm buiten! Ze vonden het geweldig en de andere 2 meiden hebben zich prima vermaakt in het zand. De meiden hebben hun eigen benen ingegraven en zandkastelen gemaakt. Winanda en ik stonden met onze trui en kippenvel op ons lichaam terwijl die meiden met blote voeten en benen in het zand zaten of in het water stonden maar we hebben heerlijk genoten met het kijken naar de meiden die ook aan het genieten waren. Het is echt fijn om die meiden een zo’n middagje te kunnen geven waarbij ze even lekker kunnen uitwaaien en even uit de buurt te zijn van waar ze altijd zijn.
Na een tijd op het strand te zijn geweest kregen ze het toch wel koud dus zijn we terug in de auto gestapt en hebben we ze thuis gebracht.
Daarna zijn Winanda en ik ook terug gereden naar Port Elizabeth en hebben lekker relaxed totdat we gingen eten. Peter had weer heerlijke curry gemaakt met kip en aardappel en rijst en lekkere pompoen erbij.
In de avond hebben we lekker in de woonkamer bij het vuur gezeten en gezellig gekletst. Ook kwamen de Duitse mensen erbij zitten en met hun is het ook erg gezellig!