23 juli 2013- Uitgewaaid op het strand - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 23 juli 2013- Uitgewaaid op het strand - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

23 juli 2013- Uitgewaaid op het strand

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

23 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Gister was ik op tijd naar bed gegaan omdat ik me niet zo lekker voelde en ik geen zin had om ziek te worden. Na nog geen uur slapen werd ik wakker en was het licht in de kamer nog aan en lag Winanda niet in haar bed.. Ik dacht ineens huh ben ik te laat, is Winanda al douchen en is de wekker al gegaan? Maar toen keek ik op mijn klok en zag ik dat ik nog maar een uur op bed lag en Winanda dus nog in de woonkamer zat bij de openhaard. Dus ik kon me weer heerlijk omdraaien en had nog een hele nacht voor me.
Gelukkig voelde ik me ’s ochtends een stuk beter dus toen de wekker wel echt ging zijn we gaan douchen, ontbijten en hebben we de lunch gemaakt om vervolgens naar Motherwell te gaan.
Vandaag hebben we maar 2 kinderen voor de crèche opgehaald en de rest van de kinderen zijn opgehaald door Larissa. We kwamen allemaal tegelijk aan bij de crèche dus dat was goed getimed.
Vandaag was voor mij de eerste keer om met Larissa de crèche te draaien dus ik was benieuwd hoe zij het doet. We hebben net als normaal de liedjes gezongen en geopend met bidden. Een van de liedjes gaat: “Goodmorning, goodmorning, how are you? Goodmorning, goodmorning, i’am fine thank you and you?” Dus na dit liedje hebben we aan de kinderen uitgelegd dat het belangrijk is om mensen te groeten en te vragen hoe het gaat en dit met een lach op je gezicht. Soms is het moeilijk als je een keer verdrietig bent om dan vrolijk aan iemand te vragen hoe het gaat, maar je moet dit dan toch altijd proberen. Vervolgens stonden we in een kring en ging er steeds een ander duo in het midden staan om te oefenen met groeten en te lachen daarbij. De meeste kinderen vonden het wel erg spannend om dit in het midden van de kring te moeten doen maar uiteindelijk is het iedereen gelukt. We hadden ook nog een ander liedje om te oefenen met groeten dat ging: Goodmorning mister Elephant, how do you do? I’m pleased to meet you Elephant and may I dance with you? lalalalalalalalalalalalala. Op de lalala gingen we dan dansen en dan wisselde je van duo dus dat was erg leuk!
Na de liedjes en de dansjes heeft Larissa een stukje uit een kinder bijbel voorgelezen. Het stukje ging over hoe groot God is. Uiteindelijk moesten ze hun ogen sluiten en zich inbeelden hoe groot God is en dat lieten ze daarna aan ons zien. Alle kinderen deden hun armen wijd en zeiden zoooo groot is God. Het is heel leuk en interessant om te zien wat de kinderen groot vinden en hoe zij er over denken.
Na het voorlezen hebben we ontbeten. De kinderen hadden allemaal geluk want Peter had ons nog cupe cakes gegeven dus die hadden we meegenomen en ze vonden het weer heerlijk! Lithemba vond het zo lekker dat hij zelfs met zijn tong over de tafel ging om alle kruimels van iedereen op te likken! Ook liep hij stiekem naar het zakje waar de cupe cakes in gezeten hadden om daar de kruimels van uit te eten.
Lithemba had toen een kleurboek gevonden dus hij wilde graag kleuren. We hebben iedereen een kleurplaat laten uitkiezen zodat ze met kleurpotloden en krijt konden inkleuren. Ze hebben een hele tijd leuk zitten tekenen en lieten elke keer zien hoe mooi die werd! Na het tekenen hadden we voor iedereen nog een sinaasappel gekregen van Peter dus hebben de kinderen ook heerlijk gegeten. We hadden de sinaasappels in partjes gesneden en ze hielden de schil in hun mond om daarmee langend op de foto te gaan als smilie.
Na het 2e ontbijt hebben we nog een aantal keer het Elephant liedje gezongen en toen was het alweer tijd om af te sluiten.
Larissa heeft alle kinderen naar huis gebracht en wij hebben Sanele en Ayakha mee genomen naar Lulama. We zijn met Sanele meegegaan naar zijn huis, die vlakbij Lulama woont. We hebben bij Sanele thuis de 5kg rijst, 5kg meel, 4 blikken groenten, siroop en nog een soort meel gegeven die we gister gekocht hadden voor ze. Ook hebben we Sanele zijn nieuwe spiderman pyjama gegeven en hij was er erg blij mee! Hij wilde hem gelijk aan! Ook hebben we zijn zusje een nieuwe pyjama gegeven. Die is iets te groot maar ach, dan is het voor op de groei. De moeder van Sanele vertelde dat Sanele vandaag jarig was, dat wisten wij helemaal niet. Het was voor mij gevoel een beetje vreemd dat ze dat op de crèche ook niet wisten anders hadden we even Happy Birthday kunnen zingen. Maar het was daarom wel leuk dat we precies vandaag zijn nieuwe pyjama hebben gegeven. En we hebben alsnog voor hem gezongen.
Na nog even bij hun thuis gezeten te hebben zijn we met Ayakha naar Lulama gegaan. Noluvuyo was ook al thuis van school dus we hebben met hun lekker op de bank gezeten en ze hebben uiteraard mijn haar weer gedaan. Langzaam kwamen ook de andere kinderen thuis en Somi deed natuurlijk mee om mijn haar te doen. Toen Andiswa even relaxed had na school is Winanda weer met haar gaan oefenen met lezen. We hadden beloofd dat we na het huiswerk een verassing zouden hebben. Tijdens dat Winanda en Andiswa aan het lezen waren in een andere kamer zijn Somi, Ayakha en Noluvuyo verder gegaan met mijn haar alleen wilde ze er allemaal goed bij kunnen dus ze zaten en stonden op mij alsof ik een speelrek was en ze trokken aan mijn haar alsof ik een pop was en geen gevoel had.
Toen Andiswa klaar was hebben we Andiswa, Sinazo, Somi en Noluvuyo meegenomen naar de verassing. Ayakha was wel erg verdrietig dat ze niet mee mocht maar we hebben geprobeerd uit te legen waarom. Met Andiswa en Sinazo doen we regelmatig huiswerk maar dat is voor hun natuurlijk niet zo leuk, en wanneer we gek doen met de kleintjes houden hun zich op de achtergrond omdat er dan ook oudere kinderen aanwezig zijn en ze misschien bang zijn dat die moeten lachen maar je ziet ze wel met de kleintjes meelachen.. Om ze toch ook even vollop te laten genieten wilde we ze dus samen mee nemen. Maar omdat we met alle kinderen al naar de bioscoop zijn geweest behalve met de 3 kleinste namen we Somi en Noluvuyo ook mee. Ayakha hebben we niet mee genomen omdat we nog een keer met de crèche kinderen naar een speeltuin willen en zij zit daar natuurlijk ook bij.
Somi en Noluvuyo zitten al op school dus anders hadden zij geen uitje.
We hebben ze meegenomen in de auto en toen ze zagen dat we bij het strand gingen parkeren roepen ze allemaal aan jeeeej! Ze vonden het erg leuk om even naar het strand te gaan. We zijn uitgestapt maar het waaide onwijs hard! We zijn richting de zee gelopen maar Somi wilde opgetild worden en heeft ons niet meer los gelaten! Met Andiswa, Noluvuyo en Sinazo hebben ben ik richting de zee gerent en als een golf kwam zijn we snel naar achtergerent zodat we niet nat werden. Uiteraard konden de kinderen het niet laten om toch tot hun enkels het water in te gaan. En natuurlijk was Noluvuyo gevallen en was ze toch nat geworden!
Het waaide echt onwijs hard, dus het was niet heel warm en 2 meiden hadden een 3kwarts broek aan dus het zand sneed langs hun benen wat niet zo fijn was. We hebben toch met zijn 6en lekker uitgewaaid op het strand en vooral gelachen en genoten! Na een aantal schelpen gevonden te hebben zijn we weer naar de auto terug gegaan.
We zijn met ze langs de spar gekocht en hier hebben we melk, chocoladepoeder en marshmallows gekocht maar volgens mij hadden ze niet in de gaten dat dit voor hun was, dus ze keken een beetje beteuterd bij alle lekkere snoepjes die we niet gingen kopen.
Eenmaal weer thuis hebben we voor alle kinderen, dus ook de meiden die thuis gebleven waren warme chocolademelk gemaakt om weer een beetje op te warmen en marshmallows gegeten, ze vonden het heerlijk!
Daarna zijn Winanda en ik weer naar huis gereden. Onderweg zijn we nog even bij de Pick ’n Pay gestopt om wat boodschappen te halen en wat spullen voor de crèche. We hadden wat knutselideeën gemaakt voor de crèche en hadden daar onder andere gekleurd papier, elastiek etc. voor nodig. Ook hebben we voor Andiswa hele leuke boekjes gekocht die op een laag niveau zijn zodat ze het misschien leuk vind om zelf te gaan oefenen met lezen, wat hard nodig is.
In de avond hebben we natuurlijk weer met zijn alle heerlijk gegeten. Nu zitten we weer lekker bij de openhaard met een kop thee en vanavond zal ik lekker gaan slapen met mijn nieuwe kruik na een koude dag..

  • 24 Juli 2013 - 10:17

    Carol:

    Hi Winanda en Anouk

    Het klinkt weer ontzettend gezellig en knus. De kinderen zijn blij met een cupcake. Ze
    Hoeven ook geen kisten vol met speelgoed net als in Nederland, zijn tevreden met een slachtoffer met lang haar.:-) . Fijn dat jullie precies de goede dag hebben uitgezocht om de pyama s te geven en nog voor zijn verjaardag konden zingen. Klinkt allemaal weer TOP.
    Maak er vandaag weer een mooie dag van.
    Liefs
    Carol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 38989

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 13 Augustus 2016

Thailand 2016

28 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Project Thamsanqa

08 December 2012 - 08 Mei 2013

Stage Zwitserland

09 Juli 2012 - 11 Juli 2012

Zurich

Landen bezocht: