20 juli- Tafelberg, wijnproeverij en uit eten - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 20 juli- Tafelberg, wijnproeverij en uit eten - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

20 juli- Tafelberg, wijnproeverij en uit eten

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

22 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

De wekker ging weer om half 8 en na een lekkere douche en ontbijt vertrokken we naar de Tafelberg. Het weer zag er een stuk beter uit dan gister, dus dat was fijn.
Vandaag zoudfen we naar de Tafelberg gaan maar dat was alleen met mooi weer. De ene kant van de lucht was blauw en de andere kant grijs… Maar helaas boven en om de Tafelberg was een en al wolk. Maar ondanks dat zijn we toch met de kabelbaan naar boven gegaan. Van te voren wisten we dus dat we boven biks van het mooie uitzicht zouden zien. Maar ik ben nu hier dus moet toch kunnen zeggen dat ik op de berg ben geweest. Voor Winanda was het iets minder “belangrijk” omdat zij al een keer boven is geweest met mooi weer. In het begin van de kabelbaan was er nog wat van het uitzicht te zien met de mooie zee en de stad en die prachtige bergen er oom heen maar al snel verdwenen we in de wolken en mist. Omdat we het van te voren wisten had dit ook wel wat. Eenmaal boven konden we een aantal meter om ons heenkijken en de rest een was grijs vlak. Het was kouder boven maar niet zó koud als we verwacht hadden. We hebben boven een rondje gelopen en in het restaurantje (mijn 2e kop in mijn leven) koffie gedronken. Nadat we een kijkje in “the shop of the top” hadden gedaan zijn we weer met de kabelbaan naar beneden gegaan.
Vervolgens heeft Clive ons mee genomen naar Kirstenbosch, een van de 7 botanische tuinen. Hier hebben we 3 kwartier rond gelopen en heeft Clive ons erg veel verteld over de bloemen, planten en bomen die er groeien. Daarna hebben we er even wat gegeten en gedronken.
Het was weer tijd om verder te gaan, richting groot Constania. Dit is de oudste wine-farm van Zuid-Afrika en hier legt de druif het hele proces af tot een fles wijn mét etiket. Hier kregen we een rondleiding door de wijnkelder. Na de rondleiding hadden we een wijnproeverij van 5 wijnen. 2 witte wijnen, 2 rode en een dessert wijn. Ondanks ik al een aantal wijnproeverijen heb meegemaakt blijf je er van leren en is het erg leuk en natuurlijk lekker! De man van de rondleiding en proeverij was erg enthousiast en geïnteresseerd in wat wij er van vonden dus het was erg leuk.
Na de wine-farm zijn we weer door de prachtige natuur naar huis gereden. Hier hebben Winanda en ik ons opgefrist omdat we uit eten zouden gaan. Toen we boven in de huiskamer kwamen stond er een lekker glas witte wijn voor ons klaar met heerlijke ciabatta en kaas. Vervolgens heeft Clive ons afgezet bij het restaurant : Harbour house”. Het restaurant zag er erg gezellig uit en we hadden een onwijs mooie plek met uitzicht op de zee! Onze tafel stond voor de enorme schuifpui die eventueel ook open kon! Hier hebben we een heerlijk (!!!) 3- gangen diner gegeten. Allebei hadden we Calamari als oorgerecht als hoofdgerecht een halve kreeft, 4 grote gamba’s, een aantal mosselen in heerlijke saus en een bakje met rijst, groenten en kruiden en uiteraard een glas witte wijn. Als dessert had Winanda Panna cotta en ik cheese-cake met kaneelijs. Ik heb heerlijk gegeten en genoten van het prachtige uitzicht. Ook het personeel was onwijs vriendelijk, de ober die ons bediende moest wel erg lachen om onze reactie op hoe lekker we gegeten hadden, alsof we nog nooit vis gegeten hadden. Dus mocht er iemand ooit naar Cape Town gaan, vraag het adres aan me!
Vanavond zullen we niet te laat naar bed gaan want de wekker zal om half 4 gaan. Dan is het alweer tijd om terug te gaan naar Port Elizabeth. De dagen in Kaapstad waren geweldig! En dit zal ik nooit vergeten!