17 juli 2013 - Op naar Kaapstad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 17 juli 2013 - Op naar Kaapstad - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

17 juli 2013 - Op naar Kaapstad

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

21 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ondanks dat het woensdag was hoefde we vandaag geen boodschappen te doen voor de huisjes, deze waren gister al door iemand gedaan. We zijn rond 9 uur naar Motherwell gereden en hetzelfde rondje gedaan als gister om iedereen op te halen voor de crèche. Ook hebben we gelijk aan elk huisje 2 taarten en een doos cupcakes gegeven die we gekregen hadden voor morgen. Dan is het Nelson Mandela dag.
Eenmaal op de crèche hebben we geopend met bidden en zingen en de bijhorende danspasjes. Vandaag kon ik de liedjes al een beetje meezingen en uiteraard zonden de kinderen erg hard en enthousiast mee.
Vervolgens heeft Winanda een Engels boekje voor gelezen en Nozi heeft het vertaald in Xhosa. De kinderen vonden het leuk, vooral op de plaatjes te kijken maar al vrij snel was bij een aantal kinderen het geduld op. Het boekje ging over een verjaardag en ze begonnen spontaan happy birthday te zingen. Uiteindelijk vroeg ik aan Lithemba “How old are you?” het was dan de bedoeling dat hij terug zijn “I’am …. years old”, en dat was best lastig voor hem. Uiteindelijk zijn we elk kind afgegaan en dan merk je dat het niveau erg verschild.
Na het boekje hebben we de kids allemaal een A4-tje gegeven zodat ze hun eigen hoofd konden tekenen met krijg. Sommige kinderen vonden het leuker om naar andere te kijken hoe zij tekende maar uiteindelijk had iedereen zichzelf getekend.
Na het tekenen kwam het ontbijt dat vandaag een cupcake was omdat we die ook voor de crèche meegenomen hadden. Ze vonden het allemaal er lekker en zeiden allemaal “mmmmm” terwijl ze met hun handen over hun buikje wreven. Je merkt dan het grote leeftijdsverschil omdat sommige kinderen erg langzaam eten en de andere kinderen dan moeten wachten tot die gene klaar is.
Na het eten hebben we een kleuren spelletje gedaan. Ik pakte een kaartje met een kleur en de kinderen vertelde bij welke kleur het was, vervolgens wees ik 1 ind aan die deze kleur ergens in de crèche liet zien. Daarna hebben we nog even het zelfde stoplichtspel gedaan als gister en toen was het alweer tijd om af te sluiten met bidden en liedjes.
Nadat we iedereen weer thuis gebracht hadden en een dikke knuffel gegeven hadden zijn Winanda en ik gelijk weer terug gereden naar Port Elizabeth. Onderweg moesten we nog even wat boodschappen halen. Thuis hebben we geluncht en onze tas ingepakt voor Kaapstad. Peter zou om kwart voor 5 uit zijn werk ons ophalen om naar de bus te gaan. Dus we hadden nog even tijd om joggend (aangezien al het lekkere eten wat er weer op hadden wel nodig is) naar de winkel te gaan om wat te pinnen en verder thee te drinken en een beetje te relaxen. Peter was op tijd thuis dus we zijn gelijk naar de bus gegaan en daar waren we om 17:00 uur. De bus zou pas om 18:30 vertrekken maar we moesten er om 18:00 uur zijn. Peter wilde verzekerd zijn dat we de beste plekken hadden en omdat soms de bus er eerder is wilde hij er dus vroeg zijn. De bus hoort er sowieso om 17:30 te zijn, maar we zijn in Zuid-Afrika dus hij was er nog niet… Peter is gaan checken in het office waar hij bleef en hij was 30 minuten vertraagd. Om 18:00 uur was hij nogmaals 40 minuten vertraagd en uiteindelijk kwam hij rond 18:45. Peter wilde meelopen in de bus en hij liep gelijk boven in (de dubbeldekker) naar achter en vroeg of wij daar mochten zitten aan de gene die daar zat maar Winanda en ik vonden dat een beetje lullig dus zijn verder gaan kijken. Aan Peter zijn reactie te zien had hij het niet zó “druk” verwacht maar we hebben een prima plek gevonden beneden achter in waar we onze bagage ook nog eens veilig konden opbergen ipv. deze bij je benen te zetten, dus prima! Peter gaf ons een dikke knuffel en een kus en wenste ons veel plezier. Als er iets is, zei hij. sms me dan bel ik gelijk het office! Als er geen koffie is of de chauffeur rijdt te snel of te langzaam. Hij wilt echt het beste voor ons, dus erg aardig!
De bus reed nog vlak langs het huis van Peter en Daphne maar voor we daar langs reden waren we al 3 uur van huis! Terwijl het maar 15 minuten rijden is!
Het beloofde een lange nacht te worden want de busrit naar Kaapstad duurt minimaal 12 uur! Gelukkig zaten de stoelen lekker!

• 22 Juli 2013 - 13:15

Sacha En Aat:

Hey Anouk & Winanda, mooi dat jullie samen naar Kaapstad gaan. En het blijft leuk om zowel jouw berichten als die van Winanda te lezen.
    Fijn dat jullie samen zoveel leuke dingen meegemaaakt hebben. En tja, die Peter.... overbezorgd.... we hebben vorige week nog even met Peter geskyped en toen noemde we Peter en Daphne de afrikaanse vader en moeder van jullie beiden. Hij geniet er ook enorm van om dit voor jullie te doen.
    Nog heel veel mooie momenten gewenst en we kijken snel uit naar jullie volgende belevenissen.
    Sacha en Aat