16 juli 2013- Voor het eerst naar de crèche - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 16 juli 2013- Voor het eerst naar de crèche - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

16 juli 2013- Voor het eerst naar de crèche

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

16 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vandaag was het weer de eerste dag voor de kinderen na de vakantie dat de crèche er was, en voor mij sowieso de eerste keer.
De kinderen gaan vanaf 5 jaar naar school toe en hun kleuterklas is bij hun 1 jaar in plaats van 2. Ze gaan van een jaar of 2/3 naar de crèche/ playschool. Thamsanqa heeft ook een crèche en die zit een kamertje van Ellen’s huis. Larissa, de dochter van Louise is hier bijna altijd als leiding en soms is Nozi er, de huismoeder van de jongens of Lulama. Wij gaan hun de komende weken helpen in de ochtenden, net als vandaag.
Onderweg naar Motherwell miste ik bijna de afslag maar we hebben het gewoon op z'n Afrikaans opgelost door over het verdrijvingsvlak te rijden! Gelukkig was het niet druk op de weg :)
We hebben eerst Nozi opgehaald en zijn daarna door gereden naar Lulama om Ayakha en Sanele op te halen. Onderweg hebben we nog 2 kinderen, opgehaald die niet bij Thamsanqa-huisjes wonen en daarna hebben we bij Cynthia’s huis in de buurt kinderen opgehaald. Lithemba woont tegenover de crèche dus hij komt zelf en Zanele en Yolande wonen in het huis bij Ellen dus zij waren er al.
Uiteindelijk hadden we vanochtend 9 kinderen op de crèche.
De crèche begint altijd me bidden en ze gaan samen liedjes zingen. Daarna hebben we de strijkkralen gepakt en zijn we met de kinderen de figuurtjes gaan maken. Na en tijdje hebben we de strijkkralen opgeruimd, maar ze vonden het ook wel erg leuk om deze op de grond de gooien.. dus de hele kamer lag vol met strijkkralen. We hebben gevraagd of ze deze allemaal konden oprapen en bij mij konden inleveren en natuurlijk vonden een aantal kinderen het leuker om met wat anders te spelen dan iets op te ruimen maar uiteindelijk hebben ze toch allemaal geholpen om het van te vloer te rapen.
Na de strijkkralen kregen ze allemaal “ontbijt/ lunch” cereals met warme melk.
Na het lekkere eten zijn we met de kinderen buiten gaan spelen. We hebben allemaal ballen mee naar buiten genomen en we zijn gaan voetbalen en overgooien in het zonnetje. Uiteindelijk zijn ook de hoepels naar buiten gekomen en ondanks dat ze bijna allemaal geknakt zijn vinden ze het heerlijk om er mee te spelen. Alle kinderen hadden hun jas uit en het was lekker weer.
Uiteindelijk moesten Winanda en ik op de grond gaan zitten zodat de meiden onze haren konden doen. Ze vinden het heerlijk om er vlechtjes of staarten in te maken en er vooral hard aan te trekken!
Alle kinderen willen aandacht en vinden het lastig om deze te delen, maar ze leren het snel genoeg om dingen samen te doen en geen ruzie te maken.
De crèche werd binnen afgesloten met een leuk en leerzaam spelletje. Nozi had een ministoplicht vast en gaf de kleuren aan. Bij rood moesten de kinderen op de grond zitten, bij oranje zachtjes lopen en bij rood snel lopen. Als je het verkeerd deed was je af en werd je door de “verkeersagenten” in de “gevangenis” gezet en aan het eind had 1 iemand gewonnen. Uiteindelijk was het een super leuke eerste ochtend op de crèche!
Om 1 uur hebben we dag gezegd tegen Zanele, Yolande en Lithemba alle kinderen die we opgehaald hadden weer terug gebracht naar huis. Ook Nozi hebben we terug gebracht en bij haar in de tuin hebben we gewacht tot de jongens uit school kwamen. Winanda en ik hebben hier heerlijk even in het zonnetje onze lunch kunnen eten.
Uiteindelijk heeft Masixole ons mee genomen naar de school waar de jongeste 3 jongens op zitten om hun op te halen. We hebben een tijdje voor de school gewacht in de auto met het raam open. Een aantal schoolgenoten waren al buiten en ze keken ons erg vreemd aan en trokken gekke bekken. Dit deden we ook terug en dat vonden ze erg grappig.
Vervolgens zijn we met Masixole naar binnen gegaan en naar de klas van de jongste 3 jongens gelopen. We werden door alle kinderen aangekeken alsof we de koningin waren. Waarschijnlijk hadden de meeste kinderen nog nooit of weinig blanke mensen gezien en dat vonden ze dus wel erg leuk en interessant. Iedereen begroete ons en overal kwamen steeds meer kinderen vandaag om te kijken. Helaas hadden we op dit moment geen camera bij ons, dus hebben we er geen foto’s van.
Toen we bij het klaslokaal van de jongens aankwamen werden ook de kinderen uit de klas erg nieuwsgierig en enthousiast en gingen ze staan en kijken en praten naar ons. Eerst instantie vond de lerares dit niet zo leuk dus ze sloeg met een stok op tafel zodat het rustig zou worden. Ze kwam naar ons toe en vroeg wie we waren. We hadden uitgelegd wie we zijn en wat we doen hier en hadden gevraagd of de school al afgelopen was of dat we nog even moesten wachten op de jongens, maar de jongens konden gelijk mee met ons. De jongens hadden ook hun rapport bij ons en ze vertelde dat 1 van de jongens “fail” had, terwijl hij dit normaal nooit heeft. Het is niet duidelijk of dit komt doordat hij het moeilijk vind of doordat hij zijn huiswerk niet gemaakt had maar hij was er zelf erg verdrietig over en ging helemaal alleen zitten in de tuin. Je merkte aan hem dat hij erom moest huilen, dus dat was erg sneu hij wilde dit alleen niet laten zien aan derest dus hij was erg stil.
We hebben hem meegenomen naar de school van de grote jongens om hun op te halen, maar hun waren al uit en liepen op weg naar huis. We kwamen onderweg Siphiwe tegen en hebben hem meegenomen.
De rest van de middag hebben we met alle jongens in de tuin gezeten in het zonnetje en over van alles gekletst. Het was erg gezellig!! We hebben natuurlijk ondertussen een beetje gevoetbald en gebasketbald. Na een dikke knuffel van iedereen zijn we terug gereden naar huis en onderweg zijn we gestopt bij de supermarkt en de bioscoop om kaartjes te halen voor vanavond, dan gaan we naar “The big wedding”.
Na het eten en voordat we naar de bioscoop gingen hebben we eerst nog even Peter geholpen die ons vertelde dat hij héél veel lekkers had gekregen van de Pick ’n Pay voor de huisjes van Thamsanqa voor Nelson Mandela day. Toen we bij Harry kwamen zat heel de auto vol met wel ongeveer 200 cupcakes en 40 taarten! Daar zullen de kinderen vast heel blij mee zijn en dat zal smullen worden!
Ik vind het geweldig dat de Pick ’n Pay hier ook aan meewerkt en we zijn daar erg blij mee! We zullen proberen foto’s te maken als de kinderen van het lekkers genieten en de foto’s geven aan de manager.

• 17 Juli 2013 - 10:11

Carol:

Nou Anouk en Winanda weer erg leuk om te lezen. Goede reis naar Johannesburg. Ik lees julle verhalen wel weer.

Dikke knuffel
    Carol

• 17 Juli 2013 - 23:44

Sanne:

Hee Nouk!

Leuk om elke dag weer een nieuwe ervaring te lezen!
    Knap hoor dat je elke dag zo'n lang verhaal maakt!
    Veel plezier in Johannesburg en ik ben benieuwd naar de verhalen!

Dikke kus

Sanne