9 juli 2013 - De bioscoop, Epic - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu 9 juli 2013 - De bioscoop, Epic - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anouk - WaarBenJij.nu

9 juli 2013 - De bioscoop, Epic

Door: Anouk Helsemans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

09 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Nadat we lekker rustig zijn opgestaan en ontbeten hadden zijn Winanda en ik naar de supermarkt gegaan. Hier hebben we voor de kinderen pakjes drinken gehaald en zakjes chips.
Vandaag gaan we met de “medium” meiden naar de film Epic in de bioscoop. De man van Louise zou een aantal kinderen ophalen in Motherwell en wij zouden een aantal kinderen ophalen. Louise belde vanochtend of we i.p.v. 4 kinderen, 6 kinderen mee konden nemen in de auto.. Hier schijnt het normaal te zijn om met je auto vol mensen te rijden… Ik vond het wel een beetje een eng idee om met zoveel mensen in een kleine auto te rijden, maar oke.
Na de supermarkt zijn we gelijk naar het huisje van Lulama gegaan omdat we niet zeker wisten of alle kinderen wel klaar zouden staan en thuis zouden zijn. Inderdaad, 1 meisje was nog aan het aankleden maar sneller dan verwacht konden we toch naar het huisje van Ellen gaan om derest van de meiden op te halen.
Hier was ook iedereen al klaar dus konden we al snel vertrekken naar de bioscoop. De bioscoop is een stuk verderop vlakbij waar wij “wonen”, dus dat is wel ongeveer 20 – 30 minuten rijden.
Er zaten 5 kinderen op de achterbank en 1 kind zat bij Winanda voorin opschoot en ik reed met de auto. Gelukkig is alles goed gegaan, want ik vind het een verschrikkelijk eng idee! En in Nederland zou ik nooit aan zoiets beginnen!
We zijn veilig aangekomen op het winkelcentrum waar we een rondje hebben gelopen met de kinderen omdat we te vroeg waren om op 1 plaats te wachten tot de andere kinderen zouden komen met Louise’s man. Uiteindelijk zijn we naar de Pep-Shop gegaan waar we afgesproken hadden met derest. Echter bleek het zo te zijn dat we bij de verkeerde winkel stonden want we moesten bij de Pet-Shop zijn ipv de Pep-shop.. dus we moesten naar de andere kant van het grote winkelcentrum lopen. Winanda is alvast met de kinderen naar de bioscoop gelopen en ik ben de andere kinderen en Miriam gaan halen bij de Pet-shop.
Uiteindelijk was iedereen bij elkaar bij de bioscoop. De film zou om kwart over 2 beginnen en we hadden om 1 uur afgesproken. Zo hadden we van te voren tijd om met de kinderen ergens patatjes en een hamburger te eten.
We hebben voor alle kinderen (11 meiden) en voor onszelf een hamburger en frietjes gekocht en deze gegeten. Ze vonden het erg lekker en zelfs de bbq-saus zogen ze uit het zakje op.
Daarna zijn we met alle kinderen naar het toilet gegaan, om te voorkomen dat ze 3 keer uit de film lopen om naar het toilet te gaan. En we hebben nog een leuke groepsfoto gemaakt.
Vervolgens konden we lekker de zaal in en hebben we aan iedereen een zakje chips en een pakje drinken gegeven. Al snel begon de film. Ik zat naast Zandile, het nieuwe meisje die pas een paar dagen bij Thamsanqa is. Het was haar eerste keer in de bioscoop. Toen de film begon en het geluid dus best hard stond schrok ze zich rot, en vloog bijna een meter (niet overdreven) de lucht in! Ze keek me een beetje bang aan maar ik zei dat alles goed was, en toen is ze een beetje tegen me aan gaan zitten en al snel vond ze het leuk. Bij elk hard geluid schrok ze weer maar dan keek ze me aan en dan lachte ik en dan vond ze het weer leuk.
De film was erg grappig voor die kinderen. Niet alle kinderen spreken of verstaan Engels maar ze vonden het toch leuk om te zien. Ze hebben allemaal erg gelachen en ook Zandile naast me giechelde erg hard.
Na de film kwam de man van Louise weer een aantal meiden ophalen om terug te brengen naar Motherwell. Ik heb ook nog 4 kinderen en Miriam en Winanda meegenomen en samen zijn we de kinderen thuis gaan brengen.
Miriam, Winanda en ik zijn daarna gelijk weer naar huis gereden omdat het al best laat was.
Al snel nadat we thuis waren kwam er visite. De dochter van Peter en Daphne was er ook en zij had voor iedereen gekookt. Net voordat het eten klaar was herinnerde Miriam Peter eraan dat Rose jarig is. Rose is een vrouw die woont in het verzorgingstehuis voor geestelijk en/of verstandelijk gehandicapten bij Samkelo en Vuyo, waar we afgelopen weekend zijn geweest. Peter had beloofd aan Rose om langs te komen op haar verjaardag. Dus we zijn snel de auto ingestapt om langs te gaan. We hadden nog lekkere koekjes die we mee genomen hadden en een fles cola.

Bij aankomst was Samkelo in de hal, en zag ons gelijk. Hij was zo enthousiast om ons te zien dat hij gelijk “opstond”uit zijn rolstoel en zich liet vallen op de grond om naar Peter toe te kruipen. Peter tilde hem gelijk op en gaf hem een dikke knuffel en zette hem weer in zijn rolstoel. Zijn broek die hij nu en vorige keer ook aanhad is veel te groot waardoor hij bij het “opstaan” gelijk van zijn kont afzakt tot aan zijn enkels. Hier zit hij zelf wel mee. Hij kan zelf niet praten maar hij kan wel met Vuyo en Rose communiceren en zij vertellen ons wat hij wilt zeggen, dus dit is wel erg sneu. Winanda en ik hebben met hem afgesproken om van de week naar een nieuwe broek voor hem te kijken of een riem voor hem te kopen.
Samkelo bracht ons naar Rose en zij was ook erg verast dat wij langs kwamen. We hebben voor haar happy birthday gezongen en met de koekjes en de cola was ze ook erg blij. Als je aan hun vraagt wat ze ’s avonds hadden gegeten zeggen ze eigenlijk altijd koffie of thee en brood. Veel beters dan dat zullen ze niet krijgen, dus wij nemen wel altijd wat mee als we bij hun langsgaan.
We hadden niet veel tijd om te blijven omdat het eten thuis ook al klaar was. Maar ondanks dat waren ze erg blij ons te zien.
Daarna zijn we snel terug gereden en hebben we heerlijk gegeten. Het was erg gezellig want we waren met 10 man en 2 kinderen. Nancy (de dochter van Peter en Daphne) had heerlijke kip gemaakt en heerlijke pasta!
Na het overheerlijke eten waren er ook nog super lekkere desserts! Het was allemaal zo lekker dat ik echt teveel gegeten heb, en nu snap ik dat Winanda en Miriam zeggen dat je hier wel aankomt.. hihi.
In de avond hebben we nog erg gezellig gekletst met z’n alle.

Het was een erg leuke en gezellige geslaagde dag!

  • 10 Juli 2013 - 11:40

    Judith:

    Hoi dames, Anouk, ik heb intussen (maandag teruggekomenb van Zeeland) de berichten uit Port Elizbeth gelezen. Geweldig. Leuk dt jullie zo veel voor die mensen daar kunnen doen. Beseffen, dat wij het zooo goed hebben. Ik zal mijn steentje bijdragen, daar ik begrijp at jullie heel veel zelf bekostigen. Goed, hoor.
    Veel liefs, oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 24 Nov. 2012
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 38977

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 13 Augustus 2016

Thailand 2016

28 Juni 2013 - 13 Augustus 2013

Project Thamsanqa

08 December 2012 - 08 Mei 2013

Stage Zwitserland

09 Juli 2012 - 11 Juli 2012

Zurich

Landen bezocht: